?>
قرص فیتو      برترینها      *      -      +      دانلود فیلم      دانلود سریال آواتار 2024      نبات چت      1      -      حسابداری در تبریز      استخر پیش ساخته      کاشت ناخن      تراست ولت      ردیاب موتور      *      -      +      buy cccam      صرافی تتر      -      بروکر فارکس      قیمت ویدئو وال      +      دکتر دیلی      خرید کتاب تاپ ناچ      +      *      تحلیل اتریوم      -      +      فیلم هندی      +      *      -      -      .      +      خرید ویپ      تعمیرات موبایل      -      -      +      -      /      حواله وسترن یونیون      کربنات کلسیم      خرید ماینر      -      دکتر زنان مشهد      .      خرید لایسنس نود 32      کسب درآمد      خرید رپورتاژ      فروش آنتی ویروس      سیگنال فارکس      لایسنس رایگان نود 32      یوزر پسورد نود 32      سئو سایت      لایسنس نود32      آپدیت نود 32      بهترین بک لینک     
 گل و گياه ظرافت گل و گياه ظرافت .

گل و گياه ظرافت

آموزش كاشت و پرورش فلفل در خانه

توجه داشته باشيد كه در واقع فلفل از جمله سبزي‌هاي خوش عطروطعم محسوب مي‌شود كه اغلب در همه غذاها و خوراكي‌هاي مصرفي مورداستفاده قرار مي‌گيرد. به‌طوركلي فلفل در انواع مختلف شيرين، تند، چيلي، سفيد و نارنجي يافت مي‌شود و شما مي‌توانيد در اندازه‌هاي مختلفي آن را تهيه نماييد.

فلفل

دستورالعمل‌هاي كاشت انواع فلفل‌ها

همان‌طور كه متوجه شديد فلفل‌ها داراي انواع مختلفي هستند و به همين منظور در ادامه سعي داريم تا به بيان نحوه كاشت فلفل سبز و كاشت فلفل دلمه‌اي و كاشت فلفل چيلي در گلدان بپردازيم تا بتوانيد در روند كاشت و پرورش از آن استفاده نماييد:

مراحل كشت فلفل سبز در گلدان

بهتر است بدانيد كه فلفل سبز درواقع گياهي مقاوم است كه به‌راحتي مي‌تواند با فضاي آپارتمان سازگار شود و توصيه مي‌شود براي كاشت آن بذر فلفل را از مراكز توليد گل و گياه تهيه نماييد. پس از تهيه بذر فلفل بايستي آن‌ها را درون سيني نشا در لايه سطحي بستر كشت قرار دهيد و روي آن را با لايه نازكي از كمپوست به ضخامت ۵ ميلي‌متر بپوشانيد. توجه داشته باشيد كه بهترين بستر كشت براي كاشت بذر فلفل تركيبي از شن، ماسه و كمپوست است. توصيه مي‌شود كه سيني نشا را در يك محل گرم و مرطوب قرار دهيد و به‌طوركلي يكي از بهترين فضاها براي قرار دادن سيني آشپزخانه و پشت پنجره است. توجه داشته باشيد كه مي‌توانيد سطح سيني را با پلاستيك بپوشانيد.

زيرا استفاده از پلاستيك باعث ايجاد شرايط گلخانه‌اي گرم و مرطوب خواهد شد. توجه داشته باشيد كه سطح بستر كشت بايستي در طول دوران جوانه‌زني مرطوب بماند و براي اينكه بستر رطوبت خود را از دست ندهد بايستي بذر فلفل ها را به‌صورت روزانه آبياري نماييد و چنانچه بستر بيش از اندازه خشك شده بود مي‌توانيد آن را دو مرتبه آبياري كنيد به اين نكته هم توجه داشته باشيد كه نبايد سطح خاك غرقابي گردد. بهتر است بدانيد كه بذر فلفل سبز با قرارگيري در شرايط محيطي مناسب در طول مدت زمان ۱ الي ۲ هفته جوانه خواهد زد. توصيه مي‌شود كه پس از دو برگي شدن جوانه‌ها جوانه‌هاي ضعيف را حذف نماييد و گياهچه هاي قوي‌تر را به گلدان اصلي انتقال دهيد. توجه داشته باشيد براي اين كار بايستي گلداني نسبتاً بزرگ را انتخاب نماييد كه تقريباً ۲۰ ليتر فضا داشته باشد. به‌طوركلي فلفل سبز با قرارگرفتن در شرايط مساعد و مناسب پس از گذشت مدت زمان ۶۰ الي ۱۲۰ روز آماده برداشت خواهد بود.

فلفل

مراحل كشت فلفل دلمه‌اي در گلدان

توجه داشته باشيد كه براي كاشت اين بذر فلفل بايستي آن را از مراكز فروش گل و گياه تهيه نماييد و پيش از كاشت بايستي حدود ۲ الي ۸ ساعت آن‌ها را درون آب بخيسانيد تا سرعت جوانه‌زني در گياه افزايش پيدا كند. حالا بايد گلدان موردنظر خود را براي كاشت انتخاب نماييد و توصيه مي‌شود گلداني را انتخاب كنيد كه از گلدان فلفل سبزها بزرگ‌تر باشد. همچنين شما مي‌توانيد اين نوع بذر فلفل را نيز درون باكس‌هايي پرورش دهيد و در اين روند بايستي باكس‌هاي حاوي بذر فلفل را در محيط بالكن قرار دهيد. توصيه مي‌شود كه گلدان را با بستر كشت مناسب پر كنيد و به‌طوركلي خاك مناسب براي كاشت بذر فلفل تركيبي از كوكوپيت، پرليت و پيت ماس است كه شما مي‌توانيد اين موارد را از مراكز خوب باغباني تهيه نماييد.

توجه داشته باشيد كه در صورت فراهم كردن شرايط محيطي مناسب مدت زمان ۶ الي ۸ هفته طول خواهد كشيد تا بذر فلفل ها جوانه بزنند و شما مي‌توانيد ابتدا بذر فلفل ها را درون سيني نشا بكاريد و پس از جوانه زدن و دو برگي شدن آن را به گلدان اصلي انتقال دهيد. به‌طوركلي فلفل دلمه‌اي براي رشد خوب نياز به دما و نور كافي دارد و بايستي مراقبت‌هاي لازم را انجام دهيد. توجه داشته باشيد كه از زمان كاشت تا برداشت فلفل‌ها حدود ۶ الي ۱۰ هفته طول خواهد كشيد و بايستي برداشت را زماني انجام دهيد كه ۸۵ درصد رنگ ميوه‌ها كامل شده باشد همچنين شما مي‌توانيد در طول هفته يك الي سه مرتبه محصول خود را برداشت نماييد. توصيه مي‌شود كه براي بريدن فلفل‌ها از قيچي يا چاقوي تميز استفاده نماييد. پس از برداشت مي‌توانيد از خواص فلفل دلمه‌اي كه موردتوجه عموم است استفاده نماييد.

فلفل

مراحل كشت فلفل چيلي در گلدان

بهتر است بدانيد كه كشت اين نوع فلفل كه بدان فلفل هندي نيز گفته مي‌شود مانند سايرين انجام خواهد شد و نكته‌اي كه دانستن آن مهم است اين است كه فلفل چيلي در هواهاي گرم رنگ تند و قرمزي به خود خواهد گرفت و در هواهاي خنك نيز شيرين‌تر و رنگي قرمز روشن به خود مي‌گيرد.

براي كاشت اين نوع فلفل بايستي در مرحله اول بذر فلفل چيلي را درون گلدان بكاريد و پس از چند برگي شدن آن را به گلدان اصلي انتقال دهيد. همچنين مي‌توانيد بستر گياه را پر از كود پوسيده و خاك برگ كنيد و گلدان را در فضايي گرم قرار دهيد. توجه داشته باشيد كه اگرچه فلفل چيلي گرما و فصل گرما را دوست دارد اما قرارگيري در دماي بيش از ۲۸ درجه سانتي‌گراد به پژمرده شدن برگ‌ها منجر خواهد شد و به‌تدريج گلدهي آن به تعويق خواهد افتاد. بهتر است بدانيد كه بذر فلفل هاي چيلي به مدت زمان حدود ۸ الي ۱۰ هفته نياز دارد تا بتواند جوانه بزند و عمل محصول دهي خود را انجام دهد. پس پرورش دادن اين نوع فلفل مي‌توانيد از خواص فلفل هندي در غذاهاي خود استفاده نماييد.

براي خريد بذر فلفل به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳


برچسب: فلفل، بذر فلفل، بذر، خريد بذر، فروشگاه بذر، خواص فلفل،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳۱ تير ۱۴۰۰ساعت: ۰۶:۴۳:۰۱ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع:

دﺳﺘﻮراﻟﻌﻤﻞ ﻛﺎﺷﺖ، داﺷﺖ و ﺑﺮداﺷﺖ انواع كلم

كلم بروكلي

كلم‌ها از سبزي‌ها فصل سرد است كه به‌خوبي در گلدان رشد مي‌كند. كلم بروكلي يكي از سبزي‌ها فصل سرد است كه به‌خوبي در گلدان رشد مي‌كند و مي‌توان آن را به‌صورت خام، بخارپز، آب پز يا سرخ‌كرده مصرف نمود. كلم بروكلي يكي از گونه‌هاي گل كلم است و بوته آن مي‌تواند تا ۹۰ سانتي‌متر هم بلند شود.

كلم بروكلي

كلم بروكلي با دانه كاشته مي‌شود. قبل از كاشت بذر كلم بروكلي، خاك را آماده كنيد و آن را با كمپوست مخلوط كنيد. بذر كلم بروكلي را بايد يك ماه قبل از آخرين سرمايي كه در منطقه انتظار مي‌رود كاشت و مي‌توان آن را در بيرون از خانه نگه‌داري كرد. همچنين مي‌توان بذر كلم بروكلي را ۲ ماه قبل از آخرين سرما در خانه نشا كرد و بعد از شكل گرفتن دو برگ حقيقي آن‌ها را به گلدان‌هاي بزرگ‌تر منتقل كرد. به دليل اين‌كه كلم بروكلي يكي از سبزي‌ها بزرگ است بايد از يك گلدان كه اندازه آن حداقل ۳ گالن است استفاده كرد. بذر كلم بروكلي را بايد در يك خاك غني با زهكشي خوب كاشت. بذر كلم بروكلي را بايد در عمق ۱ سانتي‌متري در خاك كاشت. كلم بروكلي ۵۰ تا ۷۰ روز بعد از كاشت بذر كلم بروكلي قابل‌برداشت است. كلم بروكلي را قبل اين‌كه رنگ آن زرد شود برداشت كنيد.

گل كلم

گل كلم دوساله كه در سال‌ اول طي رشد رويشي توليد مجموعه‌اي از گل خوراكي مي‌كند و در سال دوم به گل و بذر مي‌نشيند. اين بذر كلم را مي‌توان در زميني كه خاك آن سنگين و به‌اندازه كافي داراي مواد آلي است كاشت. در نواحي معتدل و اوايل بهار نشاي گل كلم را پس از اتمام سرماي بهاره به‌صورت خطي بكاريد. اين بذر كلم نسبت به كمبود آب و سله بستن خاك بسيار حساس است. انواع تابستانه و پاييزه اين بذر كلم را مي‌توان در خاك‌هاي رسي و باتلاقي و انواع زودرس آن را در خاك‌هاي سبك كاشت. دماي ايده ال براي رشد رويش اوليه اين بذر كلم بين ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتي‌گراد است.

گل كلم

فاصله رديف‌ها را براي اين بذر كلم حدود ۴۰ تا ۴۵ سانتيمتر و فاصله بوته‌ها را ۳۰ سانتيمتر در نظر بگيريد. بعدازاينكه گل آن ظاهر شد پوشانيدن آن با برگ‌هاي اطرافش و حتي بستن آن با نخ به خاطر جلوگيري از تشعشع مستقيم آفتاب كه باعث تغيير رنگ و تيرگي گل آن مي‌گردد الزامي است. اين بذر كلم نسبت به دماي پايين‌تر از ۴ و بالاتر از ۳۸ درجه سانتي‌گراد حساس است و دماي مناسب آن حدود ۲۷ درجه سانتي‌گراد مي‌باشد. نياز به مواد غذايي گلم كلم بسيار زياد است، علاوه بر كود حيواني، دادن كودهاي ازته به‌صورت سرك در سه نوبت توصيه گرديده است.

كلم پيچ

داراي سه گونه مشخص است. كلم پيچ سفيد، كلم پيچ قرمز و كلم پيچ ميلان كه نوع اخري داراي برگ‌هاي ناصاف و مجعد با رنگ سبز مايل به آبي است. براي كاشت بذر كلم پيچ همانند گل كلم عمل نماييد. بذر كلم پيچ در مقابل يخبندان مقاوم بوده و در آب‌وهواي خنك و رطوبت زياد به‌خوبي رشد مي‌نمايد. دماي ايده آل بذر كلم پيچ براي رشد نسبي بين ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتي‌گراد است. آبياري به‌موقع بذر كلم پيچ و نيز دادن كود سرك به آن ضروري بوده، زيرا كم‌آبي باعث تركيدن پيچ كلم مي‌شود و نسبت به كم‌آبي نيز بسيار حساس است. موقع برداشت كلم‌ها هنگامي است كه مجموعه كروي شكل برگ‌ها كاملاً سفت شده باشد.

كلم پيچ

براي خريد بذر كلم در انواع مختلف به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳


برچسب: كلم، بذر كلم، بذر، خريد بذر، فروشگاه بذر، خواص كلم،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳۰ تير ۱۴۰۰ساعت: ۰۹:۵۹:۴۸ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع:

آموزش كاشت و پرورش كاكتوس دراگون فروت (ميوه اژدها)

دراگون فروت (ميوه اژدها) گياهي از خانواده كاكتوس است كه هم جنبه‌هاي زينتي دارد و هم براي ميوه‌هاي خوراكي‌اش كشت مي‌شود.

بذر كاكتوس دراگون فروت (ميوه اژدها)

زمان كاشت

زمان مشخصي براي كاشت بذر دراگون فروت در نظر گرفته نشده است. اين كاكتوس زندگي طولاني دارد و مي‌توان آن را در هر زماني كاشت. فقط بايد از نظر دمايي گياه را تحت نظر داشت و نبايد آن را در دماي كمتر از ۸ درجه سانتي‌گراد قرار داد. براي كاشت بذر دراگون فروت بهتر است بعد از رفع سرما اين كار انجام شود. به نظر مي‌رسد رشد گياه بالغ كه داراي گل است متوقف مي‌شود. توليد ميوه ابتدا با گل‌دهي شروع مي‌شود و بهترين ميوه زماني توليد مي‌شود كه گياه به بالاترين نقطه از رشد خود برسد. بعد از گل‌دهي، توليد ميوه ۶ هفته تا چند ماه ممكن است طول بكشد.

يكي از مشكلاتي كه باعث مي‌شود بذر دراگون فروت از بين برود آبياري بيش‌ازحد و يا ماندن آب در خاك است، بنابراين بايد اطمينان داشته باشيد خاكي كه استفاده مي‌كنيد زهكشي خوبي داشته باشد. بذر دراگون فروت در خاك‌هاي سبك حاوي كمپوست و هوموس به‌خوبي رشد مي‌كند. بذر دراگون فروت در خاك‌هاي سنگين به‌سرعت پوسيده مي‌شود. براي كوددهي به بذر دراگون فروت مي‌توان يك يا دو بار در سال از مخلوط كودهاي مرغ و بلدرچين استفاده كرد. بايد مواظب بود كود با فاصله از ساقه يا تنه گياه ريخته شود. همچنين مي‌توان از كودهاي تجاري موجود در بازار نيز استفاده كرد. بذر دراگون فروت در شرايط سخت نيز رشد مي‌كند ولي با مراقبت از آن عملكرد گياه بهتر خواهد بود.

بذر كاكتوس دراگون فروت (ميوه اژدها)

كاشت

دراگون فروت گياهي نيمه اپيفيت است كه توانايي خزيدن، بالاروندگي و چسبيدن به هر تكيه گاهي را با استفاده از ريشه‌هاي هوايي خود دارند. پرورش آن‌ها بر روي سطح زمين توصيه نمي‌شود، زيرا عمليات زراعي آن (گرده افشاني، برداشت و غيره) دشوار است و تماس با زمين باعث آسيب به پيچك‌ها مي‌شود. بنابراين بذر دراگون فروت بهترين رشد را روي قيم خواهد داشت. قيم‌ها قبل از كشت گياه در محل اصلي استقرار مي‌يابند، عموماً از پايه‌هاي چوبي، ستون‌هاي سيماني و يا داربست‌هاي فلزي به‌عنوان قيم استفاده مي‌شود. كشت گلخانه‌اي بذر دراگون فروت، روشي براي بهبود كيفيت ميوه و توليد عملكرد بالاتر است.

مهم‌ترين نياز براي گلخانه‌هاي بذر دراگون فروت در مناطق گرمسيري و نيمه‌گرمسيري استفاده از پوشش براي خنك كردن فضاي داخل گلخانه است، زيرا شدت تابش نور خورشيد در مناطق گرمسيري و نيمه گرمسيري بالا است و دماي درون گلخانه مي‌تواند بالاتر از حداكثر دماي موردنياز گياهان (۴۰ -۳۵ درجه سانتي‌گراد) برسد. جهت پرورش بذر دراگون فروت در گلخانه، آماده‌سازي خاك گلخانه و اصلاح آن قبل از كشت صورت مي‌گيرد. محدوده pH بستر كشت بذر دراگون فروت بين ۵ تا ۸٫۵ است. فاصله بين بذر دراگون فروت ۶۰ تا ۸۰ سانتي‌متر، فاصله بين رديف‌هاي كشت ۶۰-۱۵۰ سانتيمتر و عمق كشت ۴۰ تا ۶۰ سانتيمتر در نظر گرفته مي‌شود. از مخلوط پيت، كود آلي، ماسه، خاك زراعي به نسبت ۶:۱:۱:۲ براي بهبود بافت خاك استفاده مي‌شود. اين تركيبات را با هم مخلوط كرده و در گودال كشت مورد استفاده قرار مي‌دهند.

بذر كاكتوس دراگون فروت (ميوه اژدها)

داشت

اگرچه بذر دراگون فروت مي‌تواند با كمترين ميزان بارندگي (چند ماه خشكي) زنده بماند، اما براي ميوه‌هاي باكيفيت، آبياري منظم موردنياز است. سيستم ريشه دراگون فروت سطحي است و در عمق ۱۵-۳۰ سانتي‌متري قرار دارد و مي‌تواند بنابراين عناصر غذايي را در اين محدوده جذب نمايد. تغذيه با مواد معدني و آلي سودمند است و تركيب آن‌ها با هم اثر مفيدتري برجاي مي‌گذارد. با توجه به شرايط آب و هوايي، ميزان كود پيشنهاد شده براي بذر دراگون فروت بسيار متغير است.

برداشت ميوه اژدها

ميوه اژدها بعد از برداشت رسيده نمي‌شود، بنابراين قبل از برداشت اطمينان حاصل كنيد كه ميوه كاملاً رسيده شده باشد. ميوه رسيده رنگ آن كاملاً از سبز به زرد يا قرمز تغيير پيدا مي‌كند. همچنين زماني كه ميوه به‌آرامي فشرده مي‌شود بايد پوست آن كمي نرم شده باشد

براي خريد بذر دراگون فروت و بذر كاكتوس هاي ديگر به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳


برچسب: كاكتوس، بذر كاكتوس، ميوه اژدها، بذر، دراگون فروت، خريد بذر، فروشگاه بذر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۸ تير ۱۴۰۰ساعت: ۱۰:۴۹:۴۴ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع:

آموزش كاشت و پرورش كاهو در خانه

بذر كاهو را در بهار و بيشتر در اوايل تابستان بكاريد، كاشت كاهو در اين زمان نشاها را نازك كرده و در زمان بلوغ برداشت كنيد. اما دانستن چگونگي پرورش كاهو بيش از اين‌ها و درمان آن‌ها به‌گونه‌اي عادي بيشتر نااميدكننده نخواهد بود. كاهو از سبزي‌هايي است كه در آب‌وهواي خنك بهتر رشد مي‌كند و انواع مختلفي از آن وجود دارد كه به‌طور ايده آل با آب‌وهواي انگليس متناسب هستند. اين سبزي شرايط آفتابي گرم را دوست ندارد. آن‌ها همچنين باران زيادي را دوست دارند بنابراين با آبياري منظم آن‌ها را مرطوب نگه‌داريد.

بذر كاهو

آفات و بيماري‌ها روي آن‌ها نيز تأثير خواهند داشت، ممكن است از بين نرود اما از شدت آن‌ها كاسته مي‌شود. اگر بلافاصله بذر كاهو بكاريد، گياهان به‌طور هم‌زمان بالغ مي‌شوند و تقريباً يك هفته وقت داريد كه آن‌ها را بچينيد تا شروع به بذر كنند. پرورش بذر كاهو بسيار ارزان‌تر و به‌مراتب آسان‌تر از آن است كه تصور مي‌كنيد. به‌محض اينكه در آن مهارت پيدا كرديد، ديگر كاهو نمي‌خريد و هميشه خودتان آن را مي‌كاريد. كاشت بذر كاهو كاملاً ساده است اما روش‌هاي مختلفي وجود دارد كه مي‌توانيد استفاده كنيد و برخي نكات مهم را بايد به خاطر بسپاريد تا درنهايت به نشاهاي سالم برسيد. در اين بخش شما در مورد انواع مختلف بذر كاهو براي رشد، روش‌هاي كاشت براي باغچه شما بهترين كار را خواهد داشت و مدت‌زمان آن را خواهيد آموخت.

انواع بذر كاهو براي كاشت

انواع مختلفي از بذر كاهو وجود دارد كه مي‌توانيد بكاريد. من دوست دارم چندين نوع مختلف بذر كاهو بكارم بنابراين مخلوط خوبي براي سالادهايم دارم.

بذر كاهو

روش‌هاي توصيه شده براي كاشت بذر كاهو

شما مي‌توانيد بذر كاهو را مستقيم در باغچه بكاريد، كاشت بذر كاهو را از داخل خانه شروع كنيد يا حتي بذرهاي زمستاني را امتحان كنيد. من شخصاً ساده‌تر مي‌دانم كه بذرپاشي را مستقيماً انجام دهم، زيرا آن‌ها خيلي سريع رشد مي‌كنند و پيوند نشاهاي كوچك مشكل است. مناسب‌ترين روشي كه انتخاب مي‌كنيد بستگي به محل زندگي شما دارد. اگر براي كاشت مستقيم بذر كاهو خيلي گرم يا سرد است، بهترين گزينه براي شروع كاشت اين است كه آن‌ها را در فضاي داخلي خانه بكاريد.

چه مدت از بذر تا برداشت؟

بذر كاهو خيلي سريع رشد مي‌كنند. به‌طور متوسط ​​فقط ۴۰-۵۰ روز طول مي‌كشد تا آن‌ها به بلوغ كامل برسند. شما مي‌توانيد خيلي زودتر از آن برداشت انواع برگ را شروع كنيد، زيرا ابتدا نيازي به رسيدن كامل ندارند. براي بزرگ‌تر شدن كاهوها و بالغ شدن كامل آن‌ها زمان بيشتري نياز است و حداكثر مدت زمان رشد كاهوها از بذر كاهو تا رشد كامل ۵۵ تا ۸۰ روز خواهد بود.

طرز كاشت كاهو با بذر

كاشت بذر كاهو كمي برنامه‌ريزي مي‌برد. فقط آن‌ها را به باغ نيندازيد و به بهترين‌ها اميدوار باشيد. با كاشت بذر كاهو به روش صحيح و در زمان مناسب، خود را براي موفقيت آماده كنيد.

فصل كاشت كاهو

بذر كاهو در دماي سردتر بهار يا پاييز بهترين جوانه را مي‌زنند. اگر خيلي گرم باشد، آن‌ها جوانه نمي‌زنند. بنابراين بهترين زمان براي كاشت بذر كاهو به‌محض اينكه زمين در اوايل بهار قابل كار باشد، يا هنگامي كه اواخر تابستان يا اوايل پاييز شروع به سرد شدن مي‌كند، بهترين زمان است.

نحوه كاشت بذر كاهو به‌صورت مرحله‌به‌مرحله

در زير مراحل كاشت بذر كاهو را طي مي‌كنيم. قبل از شروع، تمام وسايل لازم را آماده كنيد. اين كار باعث آسان‌تر و سريع‌تر شدن روند كاشت مي‌شود.

لوازم موردنياز: بذر كاهو، ماله دستي، آب، سيني‌هاي نشا (اختياري)، خاك شروع بذر كاهو يا گلوله‌هاي پيت معمولي (اختياري)

بذر كاهو

نحوه كاشت كاهو

مرحله ۱: مخلوط گلدان يا گلدان را آماده كنيد - اگر قصد داريد كاشت بذر كاهو خود را در داخل خانه شروع كنيد، ابتدا مخلوط گلدان يا گلوله‌هاي زغال سنگ نارس را از قبل مرطوب كنيد. در غير اين صورت، قبل از كاشت مستقيم بذر كاهو، با استفاده از ماله خود يك سانتي‌متر روي خاك باغچه را شل كنيد و هرگونه علف‌هاي هرز يا سنگ و چوب‌هاي بزرگ را از بين ببريد.

مرحله ۲: تعيين تعداد بذر براي كاشت - از آنجا كه آن‌ها بسيار كوچك هستند، كاشت بذر كاهو در رديف‌هايي كه ۳۰-۴۵ سانتيمتر از يكديگر فاصله دارند بسيار آسان‌تر است، نه اينكه بخواهيد فاصله هر يك را دقيقاً درست كنيد. براي كاشت كاهو در سني نشا، اگر از بذر كاهو استفاده مي‌كنيد، يك عدد بذر كاهو را در يك گودال بكاريد. در صورت قديمي بودن بذر كاهوها تعداد بيشتري بذر كاهو را داخل گودال بكاريد و بعداً در صورت لزوم نشا را كم حجم كنيد.

مرحله ۳: بذرها را بكاريد - بهترين روش كاشت بذر كاهو، پاشيدن آن‌ها در بالاي خاك نرم و سست باغچه يا سيني‌هاي داخلي است. آن‌ها براي جوانه زدن به نور نياز دارند، بنابراين مراقب باشيد كه آن‌ها را در عمق بيش از ۱/۴ نكاريد. من ترجيح مي‌دهم آن‌ها را روي خاك بكاريد و لايه‌اي نازك خاك، روي آن‌ها بريزيد.

مرحله ۴: آن‌ها را آبياري كنيد - هنگامي كه همه بذر كاهو شما كاشته شد، آن‌ها را خوب آبياري كنيد تا خاك يكنواخت مرطوب شود. براي جلوگيري از جابجايي بذرهاي سبك، به آن‌ها به‌گونه‌اي آب بدهيد كه خاك روي آن‌ها جابه‌جا نشود و اگر داخل ظرف‌هاي كم‌عمق مي‌كاريد از پايين به آن‌ها آب بدهيد. به اين صورت كه داخل زير سيني نشا آب بريزيد و اجازه بدهيد خاك آن‌ها به سمت بالا هدايت كند. اما بايد مطمئن شويد كه خاك و بذرها مرطوب مي‌شوند.

مرحله ۵: بذر كاهو را بپوشانيد (اختياري) - اگر بذر كاهو را در فضاي داخلي كاشتيد، سيني‌ها را با درپوش پلاستيكي گنبدي بپوشانيد و آن‌ها را در مكاني روشن قرار دهيد كه دما بين ۱۸-۲۲ درجه سانتي‌گراد باشد. با استفاده از دماسنج خاك مي‌توانيد دما را كنترل كنيد. براي اطمينان از جوانه زدن يكنواخت آن‌ها، چراغ رشد را از بالاي سيني‌ها آويزان كنيد.

زمان جوانه‌زني بذرهاي كاهو

به‌طوركلي جوانه زدن بذر كاهو بين ۱۰-۴ روز طول مي‌كشد. در شرايط عالي، مي‌تواند به ۲ روز هم برسد. اگر خاك خيلي گرم، خشك يا مرطوب باشد يا اگر نوري وجود نداشته باشد، از جوانه‌زني جلوگيري مي‌كند. بنابراين اگر بذر كاهو رشد نكرد، دما، نور و ميزان رطوبت را بررسي كنيد.

نحوه برداشت كاهو

هميشه كاهو را با مغز از مغازه خريداري مي‌كنيم، اما يكي از بهترين روش‌هاي برداشت اين گياه، جدا كردن برگ‌ها بزرگ آن است. اگر تمايل داريد كله كاهو را كامل و درسته برداشت كنيد نيز بهتر است از فاصله ۱٫۵ سانتيمتري از ريشه اين كار را انجام دهيد. اين باعث مي‌شود تا ريشه باقي مانده دوباره جوانه بزند و دوباره پس از مدتي كاهو داشته باشيد.

براي خريد بذر كاهو در انواع مختلف به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳


برچسب: كاهو، بذر كاهو، بذر، خريد بذر، فروشگاه بذر، خواص كاهو،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۷ تير ۱۴۰۰ساعت: ۱۱:۵۷:۲۹ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع:

دﺳﺘﻮراﻟﻌﻤﻞ ﻛﺎﺷﺖ، داﺷﺖ و ﺑﺮداﺷﺖ ذرت

ذرت با نام انگليسي (corn) و آمريكايي (maize) و اسم علمي zea mays از خانواده غلات (poaceae) و يكي از چهار غله عمده جهان بوده و بعد از گندم و برنج توليد آن در دنيا مقام سوم را داراست.

بذر ذرت

مشخصات گياه‌شناسي

الف: ريشه: ذرت داراي سه نوع ريشه است ۱-ريشه‌هاي بذري و ريشه‌هاي اوليه تعداد اين نوع ريشه‌ها ۳ تا ۵ عدد بوده و با جوانه زدن بذر طلا ظاهري مي‌شوند كار اين ريشه‌ها جذب آب و مواد غذايي از اعماق خاك است.

۲-ريشه‌هاي تاجي يا ثانويه: از گروه‌هاي واقع در طوقه گياه و در زير سطح خاك به وجود آمده و گسترش پيدا مي‌كند تعداد آن‌ها ۷ الي ۸ عدد و گاهي به ۱۵ الي ۲۰ عدد نيز مي‌رسد كار اين ريشه‌ها جذب آب و مواد غذايي از خاك سطح است. ۳-ريشه‌هاي هوايي يا نگه‌دارنده: اين ريشه‌ها در واقع همان ريشه‌هاي تاجي هستند كه در بالاي سطح خاك توليد مي‌شوند نقش آن‌ها بيشتر در قائم گله داشتن گياه است زيرا طول گياه زياد بوده و لذا براي مقاومت در برابر خوابيدگي اين ريشه‌ها مانند يك تيرك عمل مي‌كنند نقش اين ريشه‌ها در عمل جذب بسيار كم است.

ب: ساقه: ساقه ذرت مانند ساير غلات بندبند و گره‌دار، توخالي و استوانه‌اي بوده و طولش بسته به رقم ممكن است از cm 30 تا m 5/7 و خطرش از cm3/1 تا cm5 تغيير كند. ساقه ذرت به‌عكس ساير غلات معمولاً بدون انشعاب است و پنجه‌اي توليد نمي‌كند. خوابيدگي ياورس در ذرت به‌ندرت رخ مي‌دهد و ارقام هيبريد ذرت مقاومت بسيار خوبي در برابر خوابيدگي از خود نشان مي‌دهد. لازم به ذكر است كه طول معمول ذرت ۵/۱ تا ۵/۲ متر است.

ج: مانند ساير غلات كشيده بوده و از پهنك و غلافت تشكيل شود. طول برگ‌ها ذرت از ۳۰ تا ۸۰ cm و گاهي متغير است و پهناي هر برگ حدود ۸ تا ۱۰ cm است.

د: ذرت گياهي يك سايه پايه است كه گل‌هاي نر و ماده در طول ساقه در محل گره‌ها و در مجاورت برگ‌ها تشكيل مي‌شوند و تعداد گل‌هاي ماده را ارقام مختلف بذر ذرت متفاوت است، گل آذيني ذرت را به‌طوركلي سنبله مي‌دانند و درواقع گل نر و خوشه و گل ماده سنبله است، گل‌هاي ماده در آينده بلال ذرت را ايجاد مي‌كنند كه بلال ذرت كه داراي محوري قطوري به نام چوب بلال

دانه‌هايي كه در رديف‌هاي منظمي قرار گرفته‌اند و با دو پوشه ضخيم پوشيده شده‌اند و خامه‌هاي بلندي (sira) كه در انتهاي شاخه مي‌شوند و كاكل بلال ذرت را ايجاد مي‌كنند. لازم به ذكر است: محور گل آذين نر همان امتداد ساقه است و داراي گل‌هاي سه پرچمي است.

دوره‌هاي رشد ذرت: به‌طوركلي از كاشت داشت و برداشت بذر ذرت چهار دوره متمايز مي‌توان تشخيص داد:

۱- دوره رشد خفيف: اين دوره از زمان سبز شدن شروع شده و تا ۱۵۰ الي ۲۰ روز از ظهور گل‌هاي نر ادامه دارد.

۲-دوره رشد سريع: از ظهور گل‌هاي نر تا حدود ۱۰ روز قبل از شيري شدن دانه‌ها مي‌باشد در اين دوره وزن گياه به حداكثر و حساسيت آن به كم آبي به حد اعلا خود مي‌رسد.

۳-دوره كاهش خفيف وزن: اين دوره پس از اتمام دوره دوم شروع شود و تا حدود ۱۰ روز بعد از شيري شدت دانه‌ها ادامه مي‌يابد.

۴-دوره كاهش شديد وزن: اين دوره به دنبال دوره قبل شروع شود و تا رسيدن كامل دانه طول مي‌كشد.

عوامل محيطي

از ميان عوامل محيطي به دو عامل درجه حرارت و رطوبت اشاره خواهيم داشت.

الف: درجه حرارت: به‌طوركلي يك گياه گرمسيري است به يخ‌بندان حساس است و در دوران زندگي به درجه حرارت بالا نيازمند است. حداقل درجه حرارت در زمان جوانه زدن بذر ذرت ۱۰ درجه است ولي برخي از نژادهاي آن در زير ۱۰ درجه هم به‌خوبي جوانه مي‌زنند بعد از كشت ذرت آب‌وهواي گرم جوانه زدن و ريشه را تسريع مي‌كند ولي گرماي شديد و كمبود رطوبت به‌ويژه در زمان گل‌ها و به‌ويژه گل‌هاي نر، خسارت زا است.

ب: رطوبت: مقدار رطوبت هوا و ميزان نزولات آسماني و زمان آن نقش مهمي در عملكرد ذرت داشته و كمبود نزولات يكي از عوامل محدودكننده كشت اين گياهان در مناطق خشك و نيمه‌خشك به شمار مي‌آيد درواقع كشت ديم ذرت در نقاطي امكان‌پذير است كه ميزان بارندگي ساليانه از ۶۰۰ ميلي‌متر در دوره رشد كمتر نباشد لذا عملاً كشت در كشور ما كشت هاي بهاره آبي است مقاومت به خشكي ذرت در مراحل اوليه زندگي از مراحل بعدي آن بيشتر است.

بذر ذرت

عمليات كاشت

۱-آماده كردن زمين: زميني كه در آن كشت بذر ذرت انجام مي‌شود در پائيز سال قبل آن شخمي به عمق ۱۵ الي ۲۰ cm و گاهي بيشتر مي‌زنند كه باعث مي‌شود باعث خاك نرم و بقاياي محصول قبلي و علف‌هاي هرز به عمق خاك برده مي‌شوند در ضمن پذيرش بارندگي زمين ذخيره رطوبت بالا مي‌رود در بهار بعد از سبز شدن علف‌هاي هرز با يك ديسك آن‌ها را به عمق خاك برده و بعد از آن زمين را تسطيح كرده و بدين صورت زمين آماده كشت مي‌شود  ۱-شخم در پائيز ۲-شخم در بهار ۳-ديسك ۴-لودر

۲-طرق مختلف كاشت: بسته به عوامل مختلف چون ۱-نوع تهيه بستر بذر ذرت ۲-تأمين رطوبت ۳-رقابت با علف‌هاي هرز و پيشگيري از آسيب سرماي بهاره كاشت ذرت متفاوت است.۱-از نظر نوع تهيه بستر بذر A – كشت رديفي B – كرتي-كشت روي مرز و حاشيه زراعت‌هاي ديگر.

كشت رديفي: يك نوع آبياري نشتي و مشكل سله شكني ندارد. اين روش در اراضي بزرگ و زراعت‌هاي مكانيزه مطرح بوده و بذر ذرت در رديف‌هاي موازي با فاصله معيني توسط رديف‌كار بذر ذرت كشت مي‌شود آبياري در اين روش به‌صورت جون و پسته انجام مي‌شود.

كشت كرتي: بيشتر در كشاورزي سنتي و معمولاً براي كشت بذر ذرت علوفه‌اي بكار مي‌رود پس از آماده كردن و تسطيح زمين آن را به كرت‌هايي كه طول و عرض آن متناسب با شيب زمين و ميزان آب آبياري است تقسيم كرده و بذر ذرت را در كرت‌ها به طريقه دست پاش مي‌كارند و توسط دندانه‌ يا ديسك آن را داخل خاك نموده و آبياري مي‌نمايند آبياري در اين روش به روش غرقابي است.

۲-تأمين رطوبت:

A: خشكه كاري B: نم كاري

A: وقتي صورت مي‌گيرد كه زمان كشت بذر ذرت در حال سپري شدن مي‌باشد زيرا آبياري قبل از كشت و صبر براي گاو رو شدن زمين وقت لازم دارد لذا در چنين مواردي زمين را كشت كرده و متعاقبش آبياري مي‌كنند در اين روش چون خطر سله بسنتي خاك و احياناً شسته شدن خاك و انتقال بذر ذرت را نقاط بلند مزرعه به قسمت‌هاي پشت‌تر وجود دارد و لازم است كه زمين قبل از كشت كاملاً تسطيح شود حتي‌المقدور كشت به‌صورت رديفي انجام شود تا با مثال مذكور برخورد كمتري شود.

B: نم كاري يا هيرم كاري در بهار حدود ۱۰ روز قبل از كشت مقدار زيادي آب به زمين مي‌دهد كه تا عمق ۲ متري زمين بستر نم شود و بعد از گاورو شدن زمين با عمليات ديسك سبكي علف‌هاي هرز را زير خاك كرده و سپس اقدام به كشت ذرت مي‌كنند بذر ذرت هاي كاشته شوند از رطوبت موجود در خاك استفاده كرده و يكنواخت سبز مي‌شوند و چون بالا فاصله بعد از كشت آبياري نمي‌شوند خطر سله بستن خاك رشته شدن بذر ذرت پيش نمي‌آيد.

۳-از نظر رقابت با علف‌هاي هرز و عوامل نامساعد مثل هواي سرد:

براي جلوگيري از آسيب عوامل مذكور در بعضي از نقاط جهان مثل كره شمالي معمولاً ذرت را به‌صورت نشاكاري كشت مي‌كنند بدين ترتيب كه ابتدا بذر ذرت در گلخانه كشت نموده (زودتر از زمان كشت در مزرعه) و به محقق حصول شرايط محيطي مناسب آن را به زمين اصل منتقل مي‌كنند در اين روش اگرچه عملكرد بيشتر خواهد بود ولي هزينه‌ها افزايش مي‌يابد

ج - زمان كاشت:

به عواملي چون درجه حرارت محيط و خاك بستگي داشته و در نواحي مختلف فرق مي‌كند و در زمان صورت مي‌گيرد كه دماي بهاره كاملاً از بين رفته باشد.

مناسب‌ترين درجه حرارت براي جوانه زدن بذر ذرت ْ۳/۱۸ C است و دماي زمان جوانه‌زني نبايد از ۱۰ كمتر و از ۳۵ بيشتر باشد.

مقدار بذر ذرت لازم در واحد سطح:

در ذرت كاري معمولاً وزن بذر ذرت در واحد سطح اهميت چنداني ندارد و دانه را برحسب تعداد در مترمربع يا هكتار محاسبه و كشت مي‌نمايند تراكم بوته در واحد سطح بستگي به حاصلخيزي خاك رقم و ميزان آب آبياري داشته و معمولاً از ۲۰ هزار يا ۶۰ هزار در بوته در هكتار متغير است.

بذر ذرت

عمليات داشت

الف: آبياري: ذرت از گياهان است كه در طول دوره زندگي خود به آب زيادي نياز دارد دوره بحران نياز آب اين گياهان از زمان ظهور گل‌هاي نر تا پيدايش كاكل ذرت است در اين دوره اگر رطوبت در حد كافي نباشد عمل گرده افشاني به‌خوبي انجام نگرفته و درنتيجه بلال‌ها كم دانه مي‌شوند.

ب: وجين و سله شكني: حدود ۳۰ الي ۴۰ روز بعد از كشت زماني كه ارتفاع گياه به ۱۵ الي ۲۰ CM مي‌رسد عمليات وجين و سله شكني شروع مي‌شود (عمليات وجين و سله شكني مي‌تواند همراه با كودپاش انجام گيرد) راه ديگر مبارزه با علف‌هاي هرز در مزارع بزرگ معمولاً استفاده از علف‌كش‌هاي شيميايي مانند آن را زين است.

ج: احتياجات غذايي ذرت: هم مانند ساير گياهان در طول زندگي خود به مواد غذايي كافي نياز دارد مواد غذايي ذرت معمولاً از انواع كودها ازجمله كودهاي حيواني سبز و شيميايي تأمين مي‌شود كودهاي حيواني و سبز مقداري از مواد غذايي موردنياز ذرت را تأمين مي‌كنند و براي تأمين كامل مواد غذايي استفاده از كودهاي شيميايي ضرورت مي‌يابد. جذب ازت از خاك در تمام مراحل رشد گياه صورت مي‌گيرد ولي در مقدار آن در سنين اول مقدار جذب آن كمتر. در زمان ظهور گل‌هاي نر و ماده جذب ازت حداكثر است و پس از گل‌دهي مجدداً جذب كاهش مي‌يابد. مهم‌ترين دوره نياز ذرت به فسفر بعد از گل كردن و نزديك رسيدن دانه است در موقع رسيدن دانه نزديك به سه چهارم فسفر موجود در گياه در دانه جمع مي‌شود.

حدود يك سوم پتاسيم موردنياز گياه قبل از تشكيل گل و بقيه آن قبل از دانه بستن از خاك جذب مي‌كرد و مقدار نسبتاً كمي پتاسيم در دانه متمركز مي‌شود.

عمليات برداشت

الف: زمان برداشت اگر ذرت به‌منظور برداشت دانه كشت شود بايد برداشت زماني صورت گيرد كه گياه از نظر فيزيولوژي و زراعت كاملاً رسيده باشد تعيين زمان برداشت از نظر زراعي –a نوع رقم: در مناطقي كه فصل رويش كوتاه بوده و در سرما و باران هاي زودرس پائيز عمل برداشت را با دشواري روبرو مي‌كند بايد از ارقام زودرس استفاده كرد تا برداشت زودتر انجام شود –b مقدار كود: در زمين‌هايي كه كود شيميايي مخصوصاً كودهاي ازته زياد مصرف شوند رشد رويش گياه افزايش يافته و دانه‌ها ديرتر مي‌رسند لذا برداشتشان ديرتر انجام مي‌گيرد.

۲-جنس خاك: در خاك‌هاي رس يا سنگين به علت ذخيره رطوبت بيشتر دوره رويش گياه طولاني‌تر از خاك‌هاي سبك شن مي‌شوند و لذا برداشتشان ديرتر انجام مي‌گيرد.

-d آبياري: زياد طول دوره رويش گياه را افزوده و رسيدن محصول و برداشت را به تأخير مي‌اندازد.

E- تراكم بوته: هر چه تراكم بوته در واحد سطح بيشتر شود استفاده از نور و غذا براي گياه مشكل‌تر شود و گياهان براي رقابت با يكديگر در جذب نور و غذا رشد رويش بيشتري داشته و در نتيجه رسيدن و برداشت دانه به عقب مي‌افتد.

-F آب‌وهوا هر چه محيط سردتر و روزها آفتابي كمتر باشد رسيدن دانه و برداشت آن ديرتر مي‌شود.

۲-تعيين زمان برداشت از نظر فيزيولوژيكي

از نظر فيزيولوژي دانه‌هاي رسيد حداكثر ماده خشك را دارا هستند و بايستي رطوبت آن‌ها به حدود ۱۵ الي ۲۰ درصد برسد تا از نظر زراعي قابل برداشت باشد براي برداشت دانه رطوبت دانه بايد در حدي باشد كه نه علت خشكي زياد با ماشين‌هاي برداشت خرد شوند و نه آن مقدار مرطوب كه در انبار كپك بزنند.

ب: طرق مختلف برداشت

برداشت ذرت چه براي دانه و چه براي علوفه به دو صورت انجام مي‌شود.

۱-برداشت با دست: در زراعت‌هاي كوچك و كرتي و همچنين در مناطق مرطوب كه بارندگي‌هاي فصل آن كار با ماشين‌هاي برداشت را مشكل‌تر مي‌سازد عمل برداشت با دست و داس‌هاي مخصوص انجام مي‌گيرد.

۲-برداشت ماشين‌هاي مخصوص در زراعت‌هاي بزرگ و مكانيزه مانند استفاده از چاپر و كمباني و غيره

نحوه كشت و كار گياه ذرت دانه‌اي در شهرستان ني‌ريز:

شهرستان ني‌ريز در جنوب شرقي استان فارس قرار گرفته است. ذرت در اين منطقه يك محصول بهاره است و كشت و كار آن در اواخر فصل بهار با مساعد شدن دماي هوا انجام مي‌گيرد.

تاريخ كاشت

طبق اصول كشاورزي بايد با توجه به نوع محصول هواي محيطي انتخاب گردد ولي در اين منطقه عموماً زمان كاشت را عوامل ديگري تعيين مي‌كند كه تا حدودي نيز تاريخ‌هاي مناسبي است.

۱-آماده بودن زميني كه خود جاي توضيح زيادي دارد الف: اغلب كشاورزان و البته نه اكثر آن‌ها با توجه به زماني كه كشاورزي اطراف اقدام به كشت مي‌كنند آن‌ها نيز اقدام مي‌كنند.

ب: پس از برداشت محصول قبلي كه عمدتاً گندم و جو است.

ج: با توجه به دماي هوا كه تعداد اين زارعان انگشت شمار است.

۱-حدود يك سوم از زمين‌هايي كه از سوي زارعان براي كشت ذرت اختصاص مي‌يابد در آن‌ها كشت گندم و يا جو صورت گرفته و به محض برداشت با آتش زدن كاه و كلش باقي مانده در زمين به شخم زدن مبادرت مي‌كنند و چون آبياري كردن زمين باعث عقب افتادن كشت مي‌شود از آبياري آن خودداري مي‌كنند و در نتيجه از مزاياي شخم مرطوب بي‌نصيب مي‌مانند.

نحوه آماده كردن زمين و كاشت:

پس از يك شخم نسبتاً عميق عمليات ديسك زني و لور انجام مي‌شود كه با اصول زراعت هماهنگي دارد اما به دليل آشنايي نداشتن كامل رانندگان تراكتورها با اصول اين كار زمين‌ها به‌طور يكدست صاف نمي‌شوند و وقتي كه دستگاه فاروور ايجاد جوي و پشته مي‌كند. جوي و پشته‌ها نيز درست از كار در نمي‌آيند و در نتيجه بايد به‌وسيله مرزبند ايجاد كرت كرد كه اين كار باعث اتلاف مقدار زيادي آب به‌صورت Run off شود كه اين مشكل اصل‌ترين مشكل در كار آماده كردن زمين در شهرستان است.

بعد از كار دستگاه فاروور بذركار وارد زمين شود و بذر ذرت‌ ها را بر روي رديف كشت مي‌كند و معمولاً در هر هكتار حدود kg30 بذر ذرت كشت مي‌شود كه به خاطر پرتر كشت كردن اين ميزان متوسط بالاتر است.

بذر ذرت

كود دهي:

زمين‌هاي شهرستان از نظر فسفات به علت استفاده مكرر و نسبتاً زياد در سال‌هاي گذشته از اين ماده غني هستند و احتياج چنداني به مصرف آن نيست از كودهاي ديگري كه قبل از كشت استفاده مي‌شود كودهاي پتاسه است. عمده‌ترين مصرف كود براي ذرت كود اوره است كه ميزان مصرف آن در بين كشاورزان بسيار متفاوت است و شايد به توان گفت كه دليل اين تفاوت كمبود اين كود است كه در نتيجه برخي از كشاورزان كه توانسته‌اند اين كود را دريافت كنند. در بعضي مواقع بيش از يك تن كود اوره به زمين خود داده‌اند و برخي به حدود kg 200 اكتفا كرده‌اند اگر نحوه توزيع كود مناسب بود برخي از كشاورزان دچار ولع در مورد مصرف اين كود نمي‌شوند و بيش از نياز مصرف نمي‌كردند كود اوره به‌صورت سرك و معمولاً در دو دوره آبياري يك دور آن به‌صورت محلول به زمين داده مي‌شود.

آبياري

گياه ذرت ازجمله گياهاني است كه نياز زيادي به آب دارد و اگر آب كافي در موقع مناسب براي آن تأمين نگردد كشت اين گياه جز ضرر و زيان براي زارع ارمغاني ندارد و با توجه به منابع آب شهرستان به اعتقاد نگارنده ذرت قاتل بي‌رحم آب شهرستان است و در آينده با افسوس به اين روزها نگاه خواهيم كرد. معمولاً دوره آبياري در اين منطقه با توجه به آنكه عمه منبع تأمين‌كننده آب چاه‌هاي كشاورزي هستند دوره آبياري مطابق نياز گياه نبوده و با توجه به دور آب كشاورز تعيين مي‌شود كه شايد در يك دور ۷ به ۷ تأمين گردد و در يك دور از ۱۴ روز هم فراتر برود به اعتقاد كارشناسان اداره كشاورزي يكي ديگر از عوامل افت محصول در اين منطقه دوره‌هاي آبياري طولاني است.

داشت

عمليات داشت چنداني صورت نمي‌گيرد و تنها به كنترل علف هرز و اگر دچار آفت شود به كنترل آن آفت منتهي مي‌گردد و عمليات داشت مرسوم نظير سله شكني و غيره انجام مي‌گيرد.

بذر ذرت

برداشت

در قسمت برداشت تقريباً مشكل وجود ندارد و كشاورزان در موقع مناسب اقدام به برداشت محصول خود مي‌كنند اما مشكل بعد از برداشت به وجود مي‌آيد به دليل آنكه در سطح شهرستان واحد ذرت خشك‌كني وجود ندارد و اغلب كشاورزان با پهن كردن ذرت بر روي زمين اقدام به خشك كردن آن مي‌كنند كه به دليل مصادف شدن با باران هاي پائيز مقداري از محصول برداشت شود. دچار آسيب شود و از ميزان برداشت باز هم كاسته مي‌شود به جا است كه اداره جهاد كشاورزي با اعطاي تسهيلاتي امكان ايجاد يك واحد ذرت خشك كني در سطح شهرستان را به وجود آورد.

براي خريد بذر ذرت ذر انواع مختلف به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳


برچسب: ذرت، بذر ذرت، بذر، خريد بذر، فروشگاه بذر، خواص ذرت،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۶ تير ۱۴۰۰ساعت: ۰۶:۲۱:۱۳ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع:

آموزش كاشت و پرورش گل شاه پسند در خانه

 

گل شاه پسند گياهي زيبا و جذاب براي نگهداري در فضاهايي است كه در طول روز داراي نور كافي خورشيد هستند. اگر شما در خانه باغچه داريد يا بالكن شما فضايي مناسب براي كاشت گياه دارد، پيشنهاد ما نگهداري و كاشت گل شاه پسند است. در اين مقاله شما را با روش كاشت بذر گل شاه پسند در باغچه و گلدان و شرايط نگهداري از آن آشنا مي‌كنيم.

گل شاه پسند

نحوه كاشت بذر گل شاه پسند در باغچه و گلدان

كاشت بذر شاه پسند در باغچه بايد در اواخر تابستان انجام شود،‌ اما در محيط آپارتمان با تنظيم دماي محيط در هر زماني مي‌توانيد به كاشت و نگهداري از اين گياه اقدام كنيد. مراحل كاشت بذر گل شاه پسند به شرح زير است:

بذر‌ گل شاه پسند را قبل از كاشت به مدت ۲۴ ساعت در آب بخيسانيد تا زودتر جوانه بزنند.

بذر‌ گل شاه پسند خيسانده شده را در سيني نشا و بستر حاوي ماسه و پرليت بكاريد و بر روي بذر‌ گل شاه پسند را با لايه نازكي از ماسه بپوشانيد، البته به نحوي كه خيلي پوشانده نشوند. بذر‌ گل شاه پسند براي جوانه‌زني به نور نياز دارد.

تا زماني كه بذر‌ گل شاه پسند جوانه بزند، بستر كاشت را مرطوب نگه‌داريد. پوشاندن سطح گلدان با يك پلاستيك به حفظ رطوبت هوا كمك كرده و اين عمل نيز به جوانه‌زني بذر‌ گل شاه پسند كمك مي‌كند.

پس‌ازآن كه گياهچه‌هاي جوان، شش برگي شدند، آن‌ها را به گلدان اصلي منتقل كنيد.

جوانه‌زني بذر‌ گل شاه پسند حدود ۶ الي ۱۴ روز طول مي‌كشد.

براي كاشت در گلدان از سايز متوسط استفاده كنيد و چنانچه در باغچه مي‌كاريد، نشاء‌ها را با فاصله ۱۰ سانتي‌متر از يكديگر بكاريد.

مكاني كه براي كاشت بذر‌ گل شاه پسند در نظر گرفته‌ايد بايد كاملاً آفتابي باشد و در تابستان گياه را به‌طور مرتب آبياري كنيد.

گل شاه پسند

گياه‌شناسي گل شاه پسند

گل شاه پسند انواع گوناگوني دارد و در بين اين گونه‌ها، گياه يك‌ساله و چندساله ديده مي‌شود. اين گياه به شكل بوته‌اي رشد كرده و ارتفاع آن بين ۲۰ تا ۵۰ سانتي‌متر متغير است. شاه پسند، داراي گل آذين چتري با گل‌هايي به رنگ‌هاي قرمز نارنجي و يا دو رنگ جدا از هم زرد است. ويژگي بارز اين گياه، تغيير رنگ گل‌ها هم‌زمان با افزايش سن است به‌طوري كه گل‌ها در ابتدا زرد، بعد نارنجي و بعد قرمز رنگ مي‌شوند. گلدهي گياه شاه پسند در مناطق گرمسير، در تمام طول سال و در ساير مناطق، بسته به دما، در تابستان صورت مي‌گيرد.

شرايط محيطي موردنياز نگهداري گل شاه پسند

خاك: بذر‌ گل شاه پسند به خاك با حاصلخيزي متوسط و زهكشي كافي نياز دارد.

نور: شاه پسند بسيار آفتاب دوست است و به نور كامل آفتاب نيازمند است. اگر بذر‌ گل شاه پسند را در گلدان و در داخل منزل نگهداري مي‌كنيد، لازم است آن را در مكاني كه در طي روز حداقل ۵ تا ۶ ساعت از نور مستقيم آفتاب بهره‌مند است، قرار دهيد.

دما: گل شاه پسند گرماي هوا را به‌خوبي تحمل مي‌كند، ولي به سرماي كمتر از ۱۰ درجه سانتي‌گراد حساس است. در فضاي باز اين گل مخصوص فصل بهار و تابستان است ولي در محيط خانه، با تنظيم دماي محيط، مي‌توانيد در فصل پاييز و زمستان نيز اين گياه را نگهداري كنيد.

آبياري: نياز آبي گل شاه پسند متوسط است و در فصل تابستان بايد به‌طور مرتب آبياري شوند. اين گياه رطوبت بيش‌ازحد را تحمل نمي‌كند، بنابراين از غرقابي كردن گياه بپرهيزيد. توجه داشته باشيد، آبياري بيش‌ازاندازه باعث رشد علفي و عدم گلدهي گياه خواهد شد.

آفات و بيماري‌ها: گياه شاه پسند، به بيماري سفيدك پودري و بيماري‌هاي قارچي حساس است و براي پيشگيري از آن بايد از پاشيدن آب روي برگ‌هاي گياه خودداري كنيد. شرايط سرد و مرطوب و عدم وجود نور كافي ازجمله شرايط مساعد براي شيوع اين بيماري‌ها است.

كوددهي: يك بار كوددهي در اول بهار و يك بار اول تابستان كافي است.

گل شاه پسند

اگر از اين گياه را در منزل نگهداري مي‌كنيد، به زودي شاهد رفت‌وآمد پروانه‌ها به سمت اين گل خواهيد بود. هنگام كاشت شاه پسند، حتماً از دستكش استفاده كنيد، چون شيره گياه براي پوست حساسيت‌زاست.

براي خريد بذر گل شاه پسند و ساير بذر گل ها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳


برچسب: گل شاه پسند، بذر گل شاه پسند، گياهان تزييني، بذر، خريد بذر، فروشگاه بذر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۴ تير ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۱۲:۲۶ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع:

آموزش كاشت و نگهداري گل آهار

گل آهار (Zinnias) از گياهان يك ساله است كه رشد بسيار سريعي دارد و گل‌هاي بزرگي هم توليد مي‌كند. كاشت گل آهار، با رنگ‌هاي متنوعي كه دارد، طيف زيبايي از رنگ‌ها را به باغ ارمغان مي‌دهد. رايج‌ترين گل آهار، گل كوكب است كه تا ۹۰ سانتي‌متر رشد مي‌كند. گل آهار در رنگ‌هاي قرمز، نارنجي، صورتي، زرد، بنفش، سفيد است. از گل‌هاي رنگارنگ آهار براي تزيين حاشيه‌ها استفاده مي‌شود. گل‌هاي آهار كوچك‌تر براي تزيين حاشيه‌ها و قرار دادن در گلدان‌ها مناسب‌تر هستند. گل آهار ظريف هم براي سبدهاي آويز مناسب هستند. گل آهار براي درست كردن دسته گل بسيار مناسب هستند. گل آهار از زيباترين گل‌هايي است كه براي كاشت در باغچه‌ها يا نماسازي‌ها مورداستفاده قرار مي‌گيرد. از اين گل به‌عنوان گل شاخه بريده هم مي‌توان استفاده نمود.

گياه‌شناسي گل آهار

آهار يك گل يك‌ساله است و زادگاه آن مكزيك است، برگ‌هاي پهن و دراز و نوك تيزي دارد برگ‌هاي گل آهار نسبتاً خشن است. رنگ برگ‌ها كمي به خاكستري مي‌زند اين‌گونه زيبا داراي گونه‌هاي پاكوتاه و پابلند مي‌باشد در هر دو مدل اين گياه گل‌ها به دو نوع گل درشت و گل ريز موجود است و تنوع زيادي در اين‌گونه يافت مي‌شود. گلدهي اين گياه به علت رشد سريعي كه دارد از زمان كاشت تا زمان گلدهي حدود ۲ ماه زمان مي‌برد گرماي تابستان گلدهي آن را متوقف نمي‌كند و مرتباً در حال گلدهي است اين‌گونه گياهي زيبا در تمام فصل تابستان و اوايل فصل پاييز گلدهي دارد.

گل آهار

شرايط اكولوژيك موردنياز گل آهار

خاك

بذر گل آهار به خاكي نياز دارد كه زهكش مناسب داشته باشد. همچنين اگر مقداري كود دامي پوسيده به خاك اضافه شود، سبب بهبود خصوصيات فيزيكي و شيميايي خاك شده و رشد گياه را بهبود مي‌بخشد. به‌طوركلي بذر گل آهار در خاك باغچه به‌راحتي رشد مي‌كند.

آبياري

اين گياه خشك‌سالي و كم‌آبي را حتي در روزهاي گرم سال تحمل مي‌كند. بذر گل آهار براي رشد مطلوب به رطوبت كافي نياز دارد ولي بايد توجه داشت كه هواي بسيار مرطوب و شرجي، به گياه لطمه مي‌زند.

دما

گرماي بيش‌ازحد هوا، گلدهي و قطر گل‌ها را كاهش مي‌دهد و حتي مي‌تواند منجر به توقف گلدهي نيز بشود. بنابراين در روزهاي گرم تابستان بايد بعدازظهرها در تابستان باشند.

نور

اين گياه نور مستقيم را دوست دارد. اگر نور كم باشد باعث رشد طولي گياه و توليد ساقه‌هاي نازك و كاهش گلدهي مي‌شود، توليد گل‌هاي كوچك و رنگ‌پريدگي مي‌شود و اگر شدت نور بالا باشد باعث سوختگي برگ‌ها و ريزش گل‌ها مي‌شود.

گل آهار

گونه‌هاي مهم گل آهار

از گونه‌هاي اين جنس مي‌توان z.angustifolia, z. haageana, z.Mexicana با گل‌هاي كم پر و نيمه پرپر و z.elegans را نام برد. امروزه ارقام پاكوتاه و پابلند به بازار عرضه شده كه ارقام پاكوتاه آن بيشتر موردتوجه قرار گرفته است.

روش تكثير گل آهار

تكثير اين گياه با كشت بذر گل آهار صورت مي‌گيرد. به اين منظور دو راه در نظر گرفته مي‌شود:

۱٫ نشاكاري: براي نشاكاري در مناطق سردسير، بذر گل آهار را در فروردين يا ارديبهشت ماه، در خزانه مي‌كارند و بعد در تير ماه نشاكاري انجام مي‌گيرد. اما در مناطق گرمسير، انتقال در اسفند ماه صورت مي‌گيرد و باعث مي‌شود در مقايسه با حالت قبلي، ارتفاع و انشعابات گياه بيشتر شده و عملكرد بذر گل آهار افزايش يابد. زمان انتقال نشا، در مرحله ۳ تا ۴ برگي است و اگر به تأخير بيافتد، برگ‌هاي پايين ريزش پيدا كرده و گياه ظاهر نامطلوبي پيدا مي‌كند. اين روش يك عيب دارد و آن هم زمان‌بر بودن و وقفه زياد است. به همين دليل اكثراً بذر گل آهار مستقيماً در محيط اصلي كشت مي‌شود.

۲٫ كشت مستقيم بذر گل آهار: در اين روش بذر گل آهار در اوايل بهار در زمين اصلي كشت مي‌شود و از آنجاي كه بذر مصرفي زيادتر از حالت نشاكاري است پس حتماً بايد عمل تنك كردن در مرحله ۲ تا ۳ صورت گيرد. در غير اين صورت گياه دچار خوابيدگي مي‌شود.

شرايط نگهداري گل آهار

محل كاشت بذر گل آهار بايد در طول روز حداقل ۴ الي ۶ ساعت از تابش مستقيم نور خورشيد برخوردار باشد، بايد مراقب بود كه بهترين مكان براي كاشت گياه مكاني است كه در طول روز بيشتر از ۶ ساعت نور مستقيم خورشيد بيشتر نتابد زيرا همان‌طور كه نور كم باعث رشد ساقه‌ها و گلدهي كم خواهد شد. آفتاب زياد بخصوص در روزهاي گرم باعث كوچك ماندن گل‌ها خواهد شد، همچنين براي آبياري گياه نبايد اجازه داد خاك به‌طور كامل خشك شود بخصوص در ايام تابستان با گرمي هوا و افزايش دما نياز گياه به آب بيشتر مي‌شود، البته نبايد خاك گياه هميشه غرق آب باشد كه باعث پوسيدگي گياه خواهد شد، آبياري در فواصل زماني مناسب باعث گلدهي بهتر گياه خواهد شد.

گلدهي گل آهار

به علت رشد زياد آهار، از زمان كاشت بذر گل آهار تا گلدهي آن ۱٫۵ تا ۲ ماه طول مي‌كشد. گرماي تابستان گلدهي آن را متوقف نكرده و مرتب گل‌هاي جديدي را مي‌توان روي آن مشاهده كرد. بدين ترتيب در تمام مدت تابستان و نيمي از پاييز گلدهي دارد.z.elegans روزكوتاه اختياري است و در روزهاي كوتاه زودتر به گل مي‌رود بهترين كيفيت گل آهار در روزهاي كوتاه اواخر تابستان به دست مي‌آيد.z. angustifolia نسبت به طول روز بي‌تفاوت است.

نگهداري پس از برداشت گل آهار

زماني كه آهار به‌منظور استفاده از گل بريده آن پرورش داده مي‌شود بايد پس از باز شدن كامل گل و در ساعت‌هاي خنك روز مانند صبح يا بعدازظهر و زماني كه گياهان عاري از رطوبت يا شبنم باشند برداشت شود. شاخه بايد تا بيشترين طول برداشت شود اما تعداد گره كافي براي توليد دوباره گل بر روي گياه باقي بماند. از آهار مي‌توان براي توليد گل خشك استفاده كرد كه به علت تنوع در رنگ و شكل و اندازه گل اين گياه زياد موردتوجه قرار گرفته است. به جز رنگ قرمز و تيره و رنگ سرخابي كه به حالت نامطلوبي تغيير رنگ مي‌دهند ديگر رنگ‌هاي آهار را به‌خوبي مي‌توان خشك نمود.

آفات و بيماري‌هاي گل آهار

از بيماري‌هاي مهم آهار كه كشت و كار آن را محدود مي‌كند سفيدك پودري (Eryziphe cichoracearum) مي‌باشد. بيشترين آلودگي در اواخر تابستان و اوايل پائيز رخ مي‌دهد. استفاده از قارچ‌كش به‌صورت پيشگيرانه مي‌تواند در كنترل آن مؤثر باشد. Z. angustifolia به سفيدك مقاوم است.

قارچ‌هاي پينيوم و فيتوفتورا باعث پوسيدگي ريشه اين گياه شوند كه علامت آن سياه شدن ريشه و پايين ساقه است. در شرايط زه كشي نامطلوب همراه با آبياري زياد اين حالت بيشتر اتفاق ميافتد.

استفاده از قارچ‌كش‌هاي اتازول يا متالاكسيل در خاك يا محلول‌پاشي گياه با Fosetyl-Al مي‌تواند در كنترل بوته ميري و پوسيدگي ريشه ناشي از اين قارچ‌ها مؤثر باشد. فوزاريوم و رايزوكتونيا نيز مي‌تواند باعث سياه شدن ريشه و پايين ساقه و كاهش سبز شدن بذر گل آهار، توقف رشد، زرد شدن، پژمردگي و مرگ گياهان مسن‌تر شوند.

گل آهار

نكات كاربردي در رابطه با گل آهار

گل آهار به‌صورت يك ساله كاشته مي‌شود. بذر گل آهار را در ارديبهشت ماه در خزانه مي‌كارند و در تير ماه آن را نشا كار مي‌كنند. اين گل از گياهاني است كه بذر آن مستقيماً در محل اصلي يعني حاشيه‌هاي گل‌كاري كاشته مي‌شود و رشد آن بسيار زياد است

مراقبت‌هاي بيشتر مي‌تواند شامل وجين كردن، تنك كردن اطراف بوته، آبياري منظم در روزهاي گرم تابستان و احياناً استفاده از يك كود مايع (ماهي يك‌بار) خواهد بود.

دما زير ۱۵ درجه سانتي‌گراد گلدهي گل آهار را كم مي‌كند. دما زير ۱۰ درجه سانتي‌گراد هم برگ‌هاي آن را زرد مي‌كند.

اگر پوسيدگي، قارچ، پژمردگي و سفيدك‌هايي مشاهده كرديد بايد آبياري را كم كنيد.

آفتاب بالاي ۶ ساعت و دما بالا ۳۰ درجه سانتي‌گراد باعث كوچكي گل‌ها مي‌شود.

بهترين حالت گلدهي آن اواخر تابستان است چرا كه كم‌كم روزهاي كوتاه مي‌شوند و اين گياه در واقع روزكوتاه اختياري است.

زمان گل‌دهي آن از وسط تابستان- آخر تابستان/اوايل پاييز- وسط پاييز است.

اين گياه براي پروانه‌ها، زنبورها، مرغ‌هاي مگس‌خوار جذاب است.

هرس كردن ساقه جوان گل آهار، كندن گل‌هاي خشك شده و حذف شاخه‌هاي جانبي، گلدهي را افزايش مي‌دهد. حذف شاخه‌هاي بلند هم براي مرتبي گياه خوب است.

براي خريد بذر گل آهار و ساير گياهان زينتي به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳


برچسب: آهار، بذر آهار، بذر گل آهار، گل آهار، بذر، بذر گل، خريد بذر، فروشگاه بذر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۳ تير ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۳۷:۱۶ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع:

آموزش كاشت و پرورش گل اطلسي

شايد بتوان گفت در بين گل‌هاي زيبايي كه از قديم كشت آن‌ها مرسوم بوده و محبوبيت خود را از دست نداده‌اند، بعد از گل شمعداني كه تقريباً كشت آن در همه مناطق كشورمان رايج و در هر محلي چه فضاي باز و چه در محيط آپارتمان مي‌توان آن را كاشت و نگهداري كرد. گلي كه شرايط نگهداري و كاشت آساني دارد، اگر به‌خوبي از آن نگهداري كنيد و اطلاعات كافي در زمينه پرورش آن داشته باشيد. در اين مقاله نحوه كاشت و نگهداري گل اطلسي را آموزش مي‌دهيم.

گل اطلسي

شرايط نگهداري گل اطلسي

۱) خاك

گل اطلسي به خاك نسبتاً سنگين (رسي داراي كود كافي) با زهكش مناسب نيازمند است. اضافه كردن مقداري خاك‌برگ و كود دامي پوسيده به خاك گلداني نيز براي كاشت و پرورش اين گل در آپارتمان مناسب است. دقت كنيد هر چه خاكي كه براي كاشت و نگهداري گل اطلسي انتخاب مي‌كنيد تازه‌تر باشد، گياه رشد بهتر خواهد داشت. بنابراين از خاكي كه قبلاً در آن گلي پرورش داده‌ايد براي كاشت بذر گل اطلسي استفاده نكنيد.

۲) نور

گل اطلسي به نور مستقيم و فراوان آفتاب نياز دارد ولي توصيه مي‌شود در تابستان و در فضاي باز، در مكان‌هايي كه شدت آفتاب زياد است سطح خاك را با كمپوست بپوشانيد تا از خشك شدن زمين اطراف گل و كوتاه شدن عمر بوته‌ها جلوگيري كنيد.

در محيط آپارتمان نيز بهترين مكان براي نگهداري گلدان اطلسي پنجره‌هاي جنوبي و آفتاب‌گير است. به دليل نياز نوري زياد اين گل، كاشت آن در آپارتمان‌هاي كم نور غير‌ممكن است و در مناطقي كه تابستان‌هاي مرطوب و خنكي دارند، گل اطلسي دراز و علفي شده، تعداد گل‌هاي آن بسيار كم مي‌شود.

گل اطلسي

۳) آبياري

بهترين زمان براي آبياري اين گل هنگامي است كه در فاصله بين دو آبياري خاك سطحي خشك شده باشد و لازم است از ريختن آب روي گلبرگ‌ها پرهيز شود.

۴) آفات گل اطلسي و روش مبارزه با آن

گل اطلسي از گل‌هاي نسبتاً كم آفت محسوب مي‌شود؛ ولي اگر خيلي انبوه باشد، ممكن است موردحمله شته‌ها قرار گيرد. براي اين كار بايد بوته‌ها را با سم‌هاي تماسي مانند سم مالاتيون سم‌پاشي كنيد.

توجه: تماس سم با گلبرگ‌ها باعث از بين رفتن رنگ گل مي‌شود، بنابراين بهتر است از تماس سم با گل تا حد ممكن پرهيز كنيد.

۵) كود دهي

فقط زماني به گل‌هاي اطلسي كود دهيد كه عمر گل‌هايش تمام شده باشد. بعد از پايان دوره گل‌دهي هر پانزده روز يك بار به آن كود بدهيد. جالب است بدانيد اگر در خاك باغچه يا در پارك‌ها در سال اول بذر گل اطلسي بومي را كشت كنيد، يا گلداني را با خاك كاه‌گل كهنه پشت‌بام پر كنيد، خيلي زود و بدون دردسر، باغچه و گلداني پر از گل اطلسي خواهيد داشت!

۶) دماي مناسب

گل اطلسي محدوده دماي زيادي را تحمل مي‌كند ولي بهترين گل‌دهي گياه در دماي بيشتر از ۲۰ درجه سانتي‌گراد صورت مي‌گيرد. در دما‌هاي كمتر از ۴ درجه سانتي‌گراد و بيشتر از ۳۰ درجه گياه صدمه خواهد ديد و دماي بستر ۲۰ تا ۲۵ درجه براي جوانه‌زني اين گل ايده‌آل است.

توصيه: در روز‌هايي كه دماي هوا به بيشتر از. ۳۰ درجه سانتي‌گراد است، ميزان آبياري گل را افزايش دهيد تا از خشكي ناشي از گرماي زياد آسيب نبيند.

گل اطلسي

طريقه كاشت و تكثير گل اطلسي

چگونه بذر گل اطلسي را بكاريم؟

زمان مناسب براي كاشت بذر گل اطلسي اواخر فصل زمستان و اوايل فروردين است. براي كاشت مي‌توانيد بسته به نوع رقم گل اطلسي كه عمدتاً شامل اطلسي بومي، اطلسي ژاپني، اطلسي الوان و ... مي‌شود، بذر گل اطلسي را از فروشگاه‌هاي محصولات كشاورزي و نمايشگاه‌هاي گل و گياه تهيه كنيد.

مراحل كاشت بذر گل اطلسي از طريق بذر به شرح زير است:

بستر كاشتي حاوي كوكوپيت، پيت ماس و شن يا خاك‌برگ مخلوط با شن ريز را آماده كنيد و آن را داخل سيني نشا بريزيد.

بذر گل اطلسي بسيار ريز است، بنابراين مي‌توانيد آن‌ها را با كمي كود مخلوط و روي سطح بستر كاشت بريزيد و روي آن‌ها را با لايه نازكي از خاك بپوشانيد. دقت كنيد بذر گل اطلسي بايستي سطحي كاشته شود. آن‌ها نياز به نور دارند و نبايد عمقي كشت شوند.

بستر كاشت را به آرامي و به‌طور كامل آبياري كنيد و دقت كنيد هنگام آبياري بذر گل اطلسي جابه‌جا نشوند. براي آبياري بهتر است از اسپري آب استفاده كنيد.

سيني نشا را با پلاستيك شفافي بپوشانيد تا شرايط گلخانه‌اي از نظر گرما و رطوبت براي جوانه زدن بذر گل اطلسي ايجاد شود و براي تهويه هوا چند سوراخ در سطح پلاستيك بزنيد.

سيني نشا را در محيطي با دماي ۱۸ تا ۲۲ درجه سانتي‌گراد دور از تابش مستقيم نور خورشيد قرار دهيد. تا هنگام جوانه‌زني بذر گل اطلسي روزانه بستر كاشت را بررسي كنيد تا همواره مرطوب و نه خيس باشد.

تذكر: حتماً بلافاصله بعد از جوانه زدن بذر گل اطلسي نايلون را برداريد. در طول جوانه‌زني تنش‌هاي محيطي به گياهچه صدمه زيادي ميزند و نبايد اجازه بدهيد محيط زياد گرم و سرد شود يا بدون آب بماند. پس از جوانه‌زني بذر گل اطلسي، آن را به محلي با نور بيشتر منتقل كنيد.

در صورت شرايط مناسب محيط بعد از ۷ تا ۱۰ روز بذر گل اطلسي جوانه مي‌زنند. پس از سه برگي شدن جوانه‌هاي بذر گل اطلسي مي‌توانيد از كود رقيق شده مخصوص گياهان زينتي براي رشد سريع‌تر و بهتر گل‌ها استفاده كنيد.

زماني كه جوانه‌هاي گل اطلسي چهار برگي شدند و در اواسط بهار مي‌توانيد گل‌هاي اطلسي را به گلدان اصلي يا فضاي باز منتقل كنيد. در فضاي باز هر بوته گل اطلسي را با فاصله ۳۰ سانتيمتر از يكديگر بكاريد تا فضاي كافي براي رشد و نگهداري گل اطلسي داشته باشيد.

آيا مي‌توان گل اطلسي را قلمه زد؟

گل اطلسي در دو نوع دائم و يك‌ساله وجود دارد. بيشتر گل‌هاي اطلسي كه از گذشته در باغچه‌ها كشت مي‌شده‌اند اطلسي بومي و دائمي است، ولي انواع رنگارنگ و با گل‌هاي پرپر و درشت از نوع يك‌ساله هستند كه مي‌توانيد از ساقه‌هاي سالم، ضخيم و قوي گياه قلمه تهيه كنيد.

بهترين زمان براي قلمه زدن گل اطلسي فصل تابستان است.

به اين منظور با كمك قيچي باغباني يا چاقوي تيز كه قبلاً ضدعفوني كرده‌ايد ساقه‌هاي نسبتاً ضخيم گياه را به طول ۱۰ تا ۱۵ سانتيمتر جدا كنيد و آن‌ها را در بستر خاك قلمه بكاريد.

گلدان حاوي قلمه را در محيطي گرم و مرطوب تا زمان ريشه‌دار شدن قلمه‌ها نگهداري كنيد. در حدود چند ماه طول مي‌كشد تا قلمه‌هاي گل اطلسي ريشه‌دار شوند.

براي خريد بذر گل اطلسي و ساير بذر گل ها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳


برچسب: اطلسي، بذر اطلسي، بذر گل اطلسي، گل اطلسي، بذر، بذر گل، خريد بذر، فروشگاه بذر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ تير ۱۴۰۰ساعت: ۱۰:۲۱:۰۸ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع:

آموزش پرورش هويج در منزل

براي كاشت بذر هويج در خانه بايد ابتدا به آماده‌سازي خاك و سپس بذرپاشي و شرايط نگهداري اين صيفي‌جات بپردازيد. براي بهره‌مندي از نكات كليدي دقيق در اين زمينه در ادامه اين مطلب همراه ما باشيد.

بذر هويج

مراحل كاشت بذر هويج در گلدان

مراحل كاشت بذر هويج را مرحله به مرحله به ترتيب زير با ما انجام دهيد:

خاك‌ورزي

همان‌طور كه مي‌دانيد، هويج يك گياه ريشه‌اي است. پس خاك اولين و مهم‌ترين اصل در كشت بذر هويج محسوب مي‌شود كه بايد با دقت انتخاب شود. در كشت بذر هويج بايد از خاك سبك و شني و عاري از هر گونه گل خيس سنگين و سنگي استفاده كرد تا گياه به‌راحتي بتواند به عمق خاك برود. شما مي‌توانيد از خاك پوسال تازه بهره بگيريد و گلدانتان را با آن پر كنيد. ۲۵ سانتي‌متر از سطح گلدان را از خاك خالي بگذاريد تا هنگامي كه‌برگ‌هاي هويج رشد كردند از حمله مگس هويج در امان بمانند.

زمان مناسب براي كاشت بذر هويج

در فصل بهار تا آخرين سرما صبر كنيد و بعد شروع به كشت بذر هويج بكنيد. زيرا فصل مناسب براي اين كار بهار بعد از آخرين سرما است. اگر جاي مناسب داشته باشيد تا آخر تابستان هر دو هفته يك بار مي‌توانيد در منزل بذر هويج بكاريد. در نظر داشته باشيد كه بذر هويج در هواي سرد زنده نمي‌ماند و براي برداشت هويج رسيده كشت اين گياه را تا اواسط تابستان ادامه دهيد.

نحوه كاشت بذر هويج

يك روز قبل از كاشت بذر هويج، خاك را خوب آب دهيد تا مرطوب شود و فرداي آن روز در رديف‌هاي كوچك به اندازه مساوي بذر هويج بريزيد و روي آن را با خاك مرغوب پر كنيد و كمي با دست فشار دهيد و سپس به‌وسيله يك آب‌پاش سطح خاك را نم‌دار كنيد.

بذر هويج

مراقبت از گياه هويج

بعد از كشت بذر هويج در خاك دو الي سه هفته طول مي‌كشد كه جوانه‌ها سر از خاك بيرون بياورند. بعد از اينكه جوانه‌ها حدود ۲٫۵ سانتي‌متر از خاك بيرون آمد بايد به‌آرامي جوانه‌ها را از خاك بيرون بكشيد و به شكل مرتب در يك رديف بكاريد. فاصله بين هر جوانه هويج بايد ۵ سانتي‌متر باشد تا به‌خوبي رشد كنند.

هرس گياه

گياه هويج را بايد در هنگام عصر هرس كنيد تا از حمله مگس هويج به گياه جلوگيري كنيد و بعد تمام برگ‌هاي اصلاح شده را در سطل زباله بيندازيد و به بيرون منزل انتقال دهيد تا بوي آن‌ها مگس هويج را به سمت گياه نكشاند و بعد خاك اطراف هويج‌ها را كمي سفت كنيد و به آن آب بدهيد.

محافظت محصول در برابر آفات

مگس هويج و كرم ابريشم دو آفت هويج هستند كه براي دور ماندن گياه از شر حمله اين آفات هنگامي‌كه برگ‌ها به‌خوبي رشد كردند بايد به‌وسيله يك محفظه توري گياه را بپوشانيد و همچنين مواظب هويج‌هايي كه از خاك بيرون مي‌زنند باشيد و روي آن‌ها را با خاك تا زمان رسيدن كامل بپوشانيد وگرنه غيرقابل‌مصرف مي‌شوند.

بذر هويج

زمان مناسب براي برداشت هويج

زماني كه‌برگ‌هاي بيروني پژمرده شده و برگ‌هاي داخلي شروع به ريختن، كردند محصول شما آماده برداشت مي‌باشد و اين زمان معمولاً آخر تابستان و اوايل پاييز مي‌باشد. هويج‌هاي رسيده را در يك عصر غير باراني برداشت نماييد و براي اين كار از چنگك باغباني استفاده كنيد تا به محصول آسيب نزنيد. هويج‌ها را از خاك در بياوريد و برگ‌هايش را كاملاً جدا كنيد. خاك‌هاي روي آن را بتكانيد و تا موقع مصرف از شستن آن‌ها بپرهيزيد.

اگر مي‌خواهيد از كشت بذر هويج در منزل نتيجه بگيريد به نكات ذكرشده در متن توجه كنيد و براي كشت بذر هويج تمام شرايط را مهيا نماييد.

براي خريد بذر هويج و ساير بذر صيفي جات به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳


برچسب: هويج، بذر هويج، بذر، خريد بذر، فروشگاه بذر، هويج فرنگي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۱ تير ۱۴۰۰ساعت: ۰۵:۰۸:۳۷ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع:

آموزش كاشت هندوانه در گلدان

كاشتن هندوانه در گلدان روشي جالب براي كساني است كه به كاشت سبزي‌ها و ميوه‌ها در منزل علاقه دارند ولي به دليل نداشتن باغچه نمي‌توانند از پرورش ميوه‌جات لذت ببرند. بوته هندوانه از گياهاني است كه عليرغم اندازه بزرگ مي‌توان آن را در گلدان‌هاي كوچك پرورش داد و از پرورش دادن آن لذت برد.

بذر هندوانه

شيوه كاشتن هندوانه در گلدان

براي كاشت بذر هندوانه در گلدان به يك گلدان با اندازه مناسب براي كاشت نياز است تا بذر هندوانه بتواند در آن رشد كند. بذر هندوانه به‌سرعت رشد مي‌كند و به مقدار زيادي آب نياز دارد، بنابراين توصيه مي‌شود از يك گلدان ۵ گالني يا بزرگ‌تر استفاده شود. اطمينان حاصل كنيد گلداني كه از آن استفاده مي‌كنيد به اندازه كافي سوراخ زهكشي داشته باشد. گلدان را از خاك پر كنيد. خاك مناسب براي كاشت بذر هندوانه خاك رسي شني با PH 5 تا ۸/۶ است. خاك مناسب براي رشد بذر هندوانه خيلي مهم است تا بتواند بهتر رشد كند.

بعد از پر كردن گلدان، شما به يك واريته از هندوانه نياز داريد كه به‌خوبي در گلدان رشد كند. بذر هندوانه هايي براي كاشت در گلدان مناسب هستند كه بوته جمع‌وجوري دارند و ميوه‌هاي كوچكي توليد مي‌كنند. بعد از انتخاب گونه هندوانه، بذر هندوانه را در خاك بكاريد. عمق كاشت بذر هندوانه بايد ۳ برابر طول دانه باشد. بعد از كاشت به‌خوبي به بذر هندوانه آب دهيد. زماني كه هوا سرد است بايد گلدان در خانه نگه‌داري شود. بهتر است بذر هندوانه را قبل از كاشت ۲۴ ساعت در آب خيساند.

بذر هندوانه

مراقبت از هندوانه در گلدان پس از كاشته شدن

زماني كه بذر هندوانه در گلدان كاشته مي‌شود نياز به مراقبت‌هايي دارد. معمولاً كساني بذر هندوانه را در گلدان مي‌كارند كه فضاي محدودي دارند. بوته هندوانه به‌صورت تاك رشد مي‌كند و بنابراين به داربست نياز دارد. اگر هندوانه در خانه كاشته شود بايد گرده افشاني با دست انجام شود زيرا گرده افشاني به اندازه كافي انجام نمي‌شود. گلدان بذر هندوانه نياز به آبياري روزانه دارد و بايد در دماي كمتر از ۲۶ درجه سانتي‌گراد نگه‌داري شود. مي‌توان هفته‌اي يك‌بار از كود مايع و يا ماهي يك‌بار از كود پودري استفاده كرد.

بذر هندوانه

براي خريد بذر هندوانه و ساير بذر صيفي جات به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳


برچسب: هندوانه، بذر هندوانه، بذر، خريد بذر، فروشگاه بذر،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۰ تير ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۲۴:۲۸ توسط:گل و گياه ظرافت موضوع: